vrijdag 8 maart 2013

bofkonten

Wat waren we vandaag toch bofkonten hier in het zuiden, ruim 16 graden gaf de thermometer aan tegen maar 5 graden in de noordelijke provincies. Heerlijk weer om weer van te genieten, helaas is dat voorlopig ook weer de laatste keer ...


Pap geniet ook van het mooie weer. En heeft, ongelooflijk maar waar, afgelopen week het gazon al de eerste maaibeurt van het jaar gegeven. Zomaar wist hij de maaier, het juiste snoer en het juiste stopcontact te vinden. Vervolgens kreeg hij het apparaat ook nog eens aan de gang, iets dat vorig jaar vaker niet dan wel lukte.
Die avond krijg ik bericht van een van mijn schoonzusjes: Pap belde net. Hij was alles aan het opruimen en wegflikkeren. De containers zitten vol en hij wil naar het stort met al die zooi. Omdat mijn broer aan het werk is spring ik in mijn auto, me afvragend wat er nu weer aan de hand is. Maar het valt gelukkig mee. Het is de normale 'afval-stress', dat wil zeggen dat hij niet weet wat (het maaisel) nu in welke container moet. Diverse zakken met afval liggen er naast en ik fl.... ze weer fijn terug. 
Afgelopen woensdag ben ik met pap gaan kijken in het (t)huis waar hij staat ingeschreven. Ik kan wel een goed gevoel hebben bij het gebouw en het kleinschalige wonen maar wil ook dat pap het zelf ziet voordat hij er gaat wonen in de nabije toekomst. 
Ik heb me van tevoren niet al te veel zorgen gemaakt over dit bezoek met het idee dat onrust van mij alleen maar onrust brengt bij hem. En zo is het. We gaan er naar toe en hij herkent het gebouw niet eens als de plek waar we nog geen week geleden koffie hebben gedronken en waarover hij zich toen nog enigszins negatief uitliet. We krijgen een rondleiding over de diverse (gesloten) afdelingen. Enkele cliënten zitten slapend of stilletjes in hun stoel, sommigen drinken een kopje koffie of kijken televisie maar echt veel activiteit is er niet. Mij valt dat op, pap niet. Wat hem wel opvalt is dat de deur van en naar de gesloten afdeling telkens op slot gaat .... en hij vraagt dan ook waarom dat zo is. 'Om de cliënten te beschermen, zodat ze niet dwalend gaan rondlopen' is het eerlijke antwoord. Verder vindt hij het sanitair erg mooi. Zeker, dat ziet er ook netjes uit in vergelijking met zijn bijna 45 jaar oude badkamer thuis :-)
Vandaag heb ik geprobeerd om contact op te nemen met de zorgtrajectbegeleider omdat ik wil weten hoe hoog pap op de lijst staat. Ik word teruggebeld, wordt dus vervolgd ....

9 opmerkingen:

  1. Spannend blijft het. Wat knap van je dat je je eigen onrust opzij kon zetten!
    Hier, in het midden van het (Neder)land, is het ook nog heerlijk weer. Niet zo warm als bij jullie, maar wel echt lente! Nu nog mijn onrust over de naderende kou opzijzetten, misschien kan ik er dan zelf straks beter tegen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben ook genoten van deze dag. Vanmiddag heerlijk in de tuin bezig geweest. Nu de borstrokken weer klaarleggen. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat was dan een goede insteek van je, geen zorgen en kijken wat er gebeurt.
    Dat maakt het helemaal een prettig dag.
    (En bedankt voor je tip.)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het komt nu wel heel dichtbij he. Sterkte Inge!
    Groetjes, Anneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vreemd he dat het maaien dan heel goed gaat en het afval dan weer niet. Wat zou er allemaal in hem omgaan?
    Hier ook best lekker weer vandaag, af en toe de zon.
    Ik heb eigenlijk geen zin meer in kou en sneeuw.

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een zonnetje laat iedereen op zijn best zijn. De mensen komen weer naar buiten
    en zijn lekker in de tuin bezig. Jouw vader kreeg die lente kriebels ook lekker
    mee.
    Dat opsluiten lijkt toch iets waar de mensen in zo'n tehuis steeds over vallen. Dat
    hoorde ik ook steeds als ik op bezoek ging. ("Het is hier hartstikke mooi...maar ik ben
    wel opgesloten.") Dat blijft lastig want je kan het niet ontkennen natuurlijk.

    Ben heel benieuwd op welke plek paps staat...

    Fijn weekend. Hier regent het al de hele nacht en het gaat ook gewoon de hele dag
    door volgens Buienradar. Bah.....

    Groetjes,
    Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk he de zon, ik heb er ook zo van genoten!
    De opa van een vriendin van mij zit ook in (te) huis waar alles afgesloten is, hij had laatst het raam open gemaakt,en tegen de verpleging gezegd, ik heb even het raam gerepareerd hoor want hij klemde zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik was blij verrast dat vrijdag nog zo mooi was. Ben te voet om een boodschap geweest en meteen een bakkie bij mijn ouders gedaan. Heerlijk.
    Je pa had duidelijke een helder moment dat ie zo jverig het gras heeft gemaaid. Het blijven momenten want met het afval opbergen was het weer weg....... Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt van het tehuis.
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het wel knap dat hij de maaier aan de praat kreeg en dat het ongeveer ;)) weer tijd is om te maaien, al is het nu toch best winter.
    Ben benieuwd hoe hoog hij op de lijst staat. De mensen die nog goed zijn zitten vaak in een tehuis en de minder lopen er om heen. Hoop voor je dat hij een goed plekje vindt waar hij zich vooral thuis voelt.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge