zondag 28 april 2013

niet alleen maar kommer en kwel

Het doet goed om alle reacties te lezen op mijn laatste bericht. Ik wanhoop af en toe en dan zegt pap vervolgens: "wat woon ik hier toch mooi, kijk eens wat ik een mooi plekje heb!". Dat klinkt heel anders dan "ik hou het hier niet lang meer uit ....'' want dat zegt hij ook met regelmaat. Ik maak me dus zorgen over wat en waar en hoe en hij weet het gewoon niet meer. Hoera voor Alzheimer ....
Ik heb 'm toch fijn mee naar buiten genomen afgelopen donderdag, het was zulk mooi weer! We hebben een  leuk rondje gelopen. Voor de 'kenners': de Putstraat omlaag, over de Markt, het Tempelplein en via de Agnetenwal en Putstraat weer terug. Het was een wandeling van ruim een half uur en we hebben ervan genoten! Terugbrengen was absoluut geen probleem, hij heeft geen herinnering aan het gebeuren na zijn 'vlucht' van afgelopen dinsdag. Gelukkig maar ...


Gistermiddag met mijn jongste broer gaan kijken bij de Open Dag van een nieuw zorgcentrum. Mooi opgezet, ik kan niet anders zeggen: grote kamers met eigen sanitair, ruime en lichte woon- en leefruimtes, twee grote balkons en eventueel de mogelijkheid om gebruik te maken van een ruim binnenterras op de benedenverdieping. Het complex gaat komende maand open, alle 24 kamers zijn al besproken en er is (natuurlijk) al een behoorlijke wachtlijst.
Verder vond ik het nodig dat pap zich zou scheren, ik kon zijn drie-dagen-baard niet meer aanzien. Anders dan bij mijn zonen, bij hen vind ik dat net leuk :-) Ik heb het scheermesje gehaald en naderhand weer teruggebracht, bedacht me later dat ik het beter zelf bij me kan houden. Met mijn broer erover gesproken of zijn zoon (hij volgt een MBO opleiding in de zorg) pap niet kan helpen bij het douchen. Wie weet lukt dit wel. Misschien laat hij zich dan ook helpen/wassen/douchen door anderen ....

16 opmerkingen:

  1. Misschien wel een goed idee, de hulp van zijn kleinzoon is misschien voor hem net weer anders dan van de medewerkers van het centrum...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat tehuis ziet er schitterend uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lijkt een goed idee om kleinzoon te laten helpen. Maar wat vind kleinzoon hiervan. Ik weet dat het niet altijd makkelijk is om bekenden te wassen, ook word er door familie heel vaak gedacht jij bent verpleegkundige jij kan dat wel even doen. Bij ons op de afdeling is het meestal juist gebruikelijk om als er familie of bekenden zijn opgenomen anderen de zorg te laten overnemen. Ik denk nu aan kleinzoon en niet aan je vader die het misschien juist wel fijn vind. Overleg ook met kleinzoon en geef aan dat het geen moeten is zodat hij misschien ook nee durft te zeggen. Ik vond het namelijk niet prettig om de lichamelijke zorg te doen bij familie. De band verandert erdoor. Het is wel een kleinzoon die zijn opa naakt ziet en moet verzorgen.
    Eva

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vond het vooral erg moeilijk om mijn vader te moeten helpen op de wc. Zijn billen afvegen en later alles sdchoonmaken. Mijn verstand vertelde me dan wel dat het gewoon een handeling was, maar de aftakeling kwam voor mij te dichtbij.

    Ik snap het argument van anoniem van 28/04 10.01.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat jullie zo lekker hebben gewandeld, heerlijk hoor! Geniet van de zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inge, meld je gewoon aan voor dat andere tehuis, kun je altijd nog zien....
    Al vergeet jouw vader gelukkig snel weer, hoe men met patiënten omgaat, het beleid
    blijft staan. Dat is vooral gericht op de toekomst, erg belangrijk.
    Ik sluit me verder aan bij mevrouw Williams, geniet van de zondag!
    Groet Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Even bijgelezen hier. Jemig, er gebeurt van alles met je vader. Kan me je schrik voorstellen zeg. Mijn schoonmoeder zal op een gesloten afdeling. Daar kwam ze niet vanaf. De bewoners konden er in een stukje afgesloten tuin komen. Nu was zij al zo ver 'weg' dat dat niet heel erg was, juist de fase dat men nog wel mobiel is, is heel lastig. Ik wens je veel succes.
    Mijn man is in de jaren dat zijn moeder dement(eren)d was heel veel naar haar toe geweest en heeft bij die bezoekjes zijn moeder altijd mee naar bed gebracht. Zij was incontinent op alle fronten en hij heeft haar vaak verschoond. Ook poetste hij haar gebit en waste haar als dat nodig is. Dat heeft hij 6 jaar gedaan. Ik vind dat heel erg knap van hem. Weet niet of ik dat zou kunnen. Hij zegt dat dat vanzelf zo groeit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mrs. T.

    Complimenten voor je man, wat een liefdevolle zoon, petje af!
    Je hebt gelijk, het is niet altijd duidelijk waar je toe in staat bent, totdat je ervoor staat.
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel fijn dat jullie ook leuke dingen meemaken, zoals een gezellige wandeling in de zon.
    Goeie oplossing als kleinzoon zijn opa wil douchen. Mijn nichtje doucht ook haar oma, ze doet dat met liefde en oma is blij dat zij het wil doen i.p.v. een vreemde.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn dat je vader weer even op stap kon. Hij wandelt graag en het is goed voor hem.
    Ja, die zorgende familie....ik vond het vanzelfsprekend bij mijn moeder. Maar bij mijn schoonvader had ik grote problemen. Als je gevoel nee zegt, kan je het m.i. beter niet doen. Daar is niemand bij gebaat.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb zelf altijd gezegd dat mijn grens lag bij douche en toiletgebruik....ik wilde alles voor mijn ouders doen, maar dat vond ik heel privé.
    Uiteraard verleg je je grenzen en als het niet anders kan...dan deed ik het evengoed nog met liefde.
    Over het moment dat mijn vader eindelijk toestemming gaf om zich door de thuiszorg te laten wassen heb ik een gedicht gemaakt:

    alweer een aanslag
    op je gevoel van eigenwaarde
    je hebt er zelf in toegestemd
    om je in 't vervolg
    twee keer per week
    te laten douchen
    door de ontzettend
    geliefde "kousendames"
    het gaat niet zonder zucht
    en zonder moeilijkheden
    hoe gaan ze dat dan doen?
    gaan ze samen met mij
    gezellig in 't hokkie staan?
    zijn ze gehuld in regenkledij
    of staan ze er alleen maar bij?
    krijg ik wel instructies
    over hoe en wat
    of spatten ze mij in één keer nat?
    ik zie je voor mijn ogen
    kleiner worden
    weer zo'n stap
    achterwaarts
    vooruit is verleden tijd...

    Mijn vader is in november 2011 overleden, mijn moeder woont sinds januari 2013 in De herbergier, een woonvorm voor mensen met geheugenproblemen.


    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik vind als kleinzoon graag zou willen helpen bij de verzorging, al zou het dan bijvoorbeeld enkel scheren zijn, dat dat best moet kunnen. wassen en verschonen zijn natuurlijk al van een ander kaliber, en dat kunnen de verzorgenden wel het beste denk ik.
    enfin, ieder moet voor zichzelf uitmaken hoever hij/zij wil meegaan in de verzorgingg van een familielid.
    liefs, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Inge even een berichtje van mij. Ik blijf je blog volgen en zie dat er toch hier en daar problemen zijn. Het douchen bijvoorbeeld. Het komt vaker voor dat mensen zich niet meer willen douchen,vaak komt dit omdat ze gewoon niet meer weten wat het is en het als vreemd ervaren. Je ziet dit ook bij electrische apparaten,ze weten niet meer hoe deze te bedienen, ze zijn als het ware nieuw voor ze. Je kunt hun leven zien als een boekenkast met boeken vanaf de geboorte.Zogauw het proces vordert gaan de boeken die er het laatst zijn bijgekomen weg.Wat ze in die tijd gezien of geleerd hebben is dus ook weg. Zijn ze in een periode aangekomen waar nog geen douche was dan is deze dus nieuw voor ze en bedreigend. Je moet dan gewoon afzien van de douche.Men denkt ook vlug dat ze zich niet meer kunnen wassen maar aan de wastafel lukt het vaak nog goed.Ook een schaamtegevoel kan een rol spelen. Zonder kleren voel je je niet beschermd.Het kan we eens helpen om het in stapjes te doen. Eerst van boven uitkleden en wassen, weer aankleden en dan van onder wassen en aankleden.Het is maar een tip die soms kan helpen.
    Veel sterkte met alles!
    Fieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, en de ene weet daar beter mee om te gaan dan de andere.

      Verwijderen
  14. "Wat woon ik hier toch mooi! Kijk eens wat een mooi plekje ik heb" klinkt inderdaad heerlijk positief en verzacht hopelijk zijn andere opmerkingen. Pfff weet niet hoe het voelt Inge maar kan me je wanhoop wel een beetje voorstellen. Hoe grillig het verloop en zijn stemmingswisselingen.
    Wat het verzorgen betreft lijkt me het een moeilijk dilemma. Wat is wijsheid ?! Ik wens je het van harte toe!
    Een gezellige en zonnige Hemelvaartsdag! Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge