vrijdag 3 mei 2013

speciale dag

Inmiddels is er alweer een week voorbij, in totaal woont pap nu al 6 weken op zijn tijdelijke kamer. Tijd vliegt ... echt waar! Het lijkt wat beter te gaan, alles lijkt rustiger. Ik schrijf met nadruk 'lijkt' omdat ik natuurlijk maar soms aanwezig ben om situaties te beoordelen. Het lijkt mij rustiger te gaan. Volgende week is de familie-afspraak met arts, zorgbegeleider, zorgtrajectbegeleider, mijn beide broers en ik. Maar eerst ga ik een hele week op vakantie! Niet voor het eerst, maar wel voor het eerst sinds ik pap 'veilig' weet en me dus geen zorgen hoef te maken over wel/niet dwalen, wel/niet de deur openen voor onverlaten, wel/niet de koelkast vol genoeg met proviand. We wilden eerst vandaag vertrekken maar de auto begon gisteren tegen te sputteren, die is nu in de garage om nog eens goed te worden nagekeken. Uiterlijk morgenvroeg willen we echt op pad. Ik ben er weer eens aan toe ..... :-)
Vandaag is trouwens een speciale dag. Het is alweer 12 jaar geleden dat mijn moeder overleed na een lang ziekbed. Het is ook de achtenzeventigste verjaardag van haar zus Ria, en de viering van de gouden bruiloft van zusje Mimi en haar man. Dames (en ook mijn oom natuurlijk) proficiat! Ik wens jullie allen een hele fijne avond en veel plezier!
de 3 zusjes op een rij

Na overleg met de arts is besloten dat pap naar deze viering toe mag! Mijn broer neemt hem mee. Pap in het nette pak en dat hangt al klaar. Vanmiddag wordt nog eens geprobeerd of pap zich nog eens laat douchen. Dat lukte afgelopen week namelijk 1 keer. Hoera! Wel voorzichtig, niemand mag erbij zijn .... Het is zoals Fieke schreef in haar reactie op mijn vorige bericht: schaamtegevoel bij hem. Indien nodig wil zijn kleinzoon ook helpen bij het douchen, maar als het stapje voor stapje lukt door het personeel op de afdeling is dat wel zo makkelijk. Vanmorgen was ik bij pap en heeft hij zich kunnen scheren. Ik geef hem het mesje, tover het als ware uit mijn tas en hij vindt dat helemaal niet vreemd. Op de afdeling zouden ze het liefst zien dat hij zich elektrisch zou gaan scheren, maar ik vind dat hij zo lang als mogelijk de dingen die hij nog zelf kan ook zelf moet blijven doen. Net zoals het zelf strijken van zijn overhemden. Zolang hij dat kan is het toch prima? 

en maar mopperen omdat het mesje bot is ....
Of er nooit meer vreemde dingen te fotograferen zijn? Jawel hoor, vandaag had ik weer eens eentje:



In de verder helemaal lege ijskast (hij hoeft geen eigen voorraad omdat er voor alles wordt gezorgd op de afdeling) staat het bakje met messen en vorken. En een glazen waxinelichtjeshouder :-)
Tot volgende week!


13 opmerkingen:

  1. Proficiat met de oom en tantes. Ga heerlijk genieten van je vakantie.
    Koel bestek is best handig. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lampje van de koelkast was kapot? ;)

    Ontzettend veel plezier tijdens jullie vakantie, geniet je suf!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk een weekje weg! Dat heb je wel verdiend Inge! Geniet er maar lekker van en je hoeft je inderdaad niet veel zorgen te maken.
    Fijne vakantie!

    Groetjes Petr@

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met de tantes en hopelijk heeft je vader er ook een mooi feest aan. Veel plezier en rust op vakantie gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een hele fijne, rustige vakantie Inge. Geniet ervan!
    Groetjes, Anneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel fijn bericht en de felicitatie's. Geniet van je welverdiende vakantie. Hopelijk wordt het mooi weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met je tantes en oom! Geniet van je vakantie :-)
    Ah...toch knap dat je vader het zo nog redt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja hoor, gewoon vol blijven houden, dat gevoel van zelfredzaamheid mag er toch nog wel een poosje in blijven. Het is vaak zo standaard om dingen over te nemen (en makkelijk) van bewoners in een instelling.
    Leuk, die koelkastfoto. Misschien vond ie m zelf wat leeg;)
    En jij een fijne welverdiende vakantie toegewenst, geniet ervan!!
    (en natuurlijk gefeliciteerd voor de jarigen)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die koelkastfoto wat herkenbaar .Laat je vader zo lang mogelijk zelfstandig dingen doen. Een hele fijne vakantie

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijne vakantie, Inge!
    Het was een fijn feest gisteren. Heb genoten van je vader/mijn oom!
    En passant P. nog verblijd (?) met een jeugdherinnering.
    Groetjes, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, leuk, ben dol op jeugdherinneringen :-)

      Verwijderen
  11. Wat fijn dat je nu even weg kan en weet dat je vader veilig is! Ik wens je een fijne tijd toe en hoop dat je vader ook nog iets aan het feest heeft waar hij heen gaat, of is hij dat gedeelte van vroeger ook al kwijt?

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge