vrijdag 27 september 2013

de was

Sinds afgelopen juli was ik de was van pap niet meer zelf. Deels omdat het door de verschillende (zomer)vakanties een beetje problematisch werd om een en ander passend op te lossen binnen de familie en ook omdat door de 'ongelukjes' van pap de was niet te lang meer kan blijven liggen .... Alles wordt nu verzorgd door een firma: ze halen de was op in een speciale waszak, spullen worden indien nodig gelabeld, en later in de week komen ze weer gewassen en gestreken terug. In het begin heb ik een beetje in de gaten gehouden of er nog wel genoeg van alles bleef hangen en liggen in de kledingkast en dat ging goed. Ik heb voor alle zekerheid nog wat extra t-shirts en pyjama's gekocht voor het geval dat. *Chips* was mijn reactie laatst toen er nog welgeteld één schoon overhemd, een trui, een enkele sok, 'n stropdas en zijn jasje in de kast hingen! Geen wonder dat hij een broek droeg met vlekken :-( Zou pap echt zoveel schone kleding nodig hebben gehad in één week tijd dat (bijna) alle (lees: heel veel) overhemden en broeken etc. gebruikt zijn? Het was wellicht handiger geweest om mij bijtijds in te lichten zodat ik een aantal wasjes tussendoor had kunnen doen? Of zouden er kledingstukken zijn kwijtgeraakt? Inmiddels ligt en hangt de was weer schoon terug in de kast, wat er fout is gegaan weet niemand. Mijn eigen conclusie is dat ik zelf maar moet blijven controleren en indien nodig zelf een wasje moet draaien.
Zo'n wasje was maandag weer hoog nodig: door omstandigheden was vergeten om de vuile was van pap mee te geven naar de wasserij. De wasbox was overvol en het rook niet echt fris in de kledingkast ..... (opmerking: omdat pap nog altijd vrij eigenwijs is moet de vuile was in de kast worden bewaard, hij zou anders zo maar vuile kleding weer - willen - aantrekken. Dit kan nu niet omdat de kledingkast wordt afgesloten en pap hiervan geen sleutel heeft)
Enfin, de was is inmiddels schoon en ruikt (na twee keer) wassen  en buiten laten drogen weer heerlijk fris.

13 opmerkingen:

  1. Het gaat dus niet helemaal naar wens. Het zou fijn zijn als je daar niet zelf op hoefde te letten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat dit niet goed loopt, frisse was is zo heerlijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo blijven er altijd ergernissen als je de dingen uit handen geeft. Wel vervelend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De was is altijd een probleem in instellingen waar meerder mensen wonen en werken is mijn ervaring. Jammer genoeg...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik was de was van mijn pa nog altijd zelf. Ook zijn eigen dekbedovertrekken. Onlangs heb ik anderhalve week naar zijn eigen dekbed lopen zoeken en niemand die van iets wist. Iedereen keek mij aan of ik wel spoorde... Dus bij elk bezoek trok ik iedereen aan de mouw over dat dekbed en waarschijnlijk was men mij gezeur een beetje beu want het kwam zomaar uit een vergeten hoek te voorschijn .... Niemand die 'het snapte'.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Blijf tussen door de was zelf doen je wil helemaal niet dat je vader met een broek vol vlekken loopt

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vervelend.....nooit makkelijk als er veel verschillende personen werken...
    Goed dat je het mee in het oog kan houden!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie website en wat schrijf je mooi over je vader. Ik herken heel veel uit het verpleeghuis waar ik werk. Ik werk niet echt meer aan het bed, maar heb nog veel contacten met bewoners, die kan ik niet missen. Via Kliefje, zuster Klivia ben ik op je site terecht gekomen en ik kom zeker met regelmaat terug om bij te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Niet echt handig. Nu moet je er nog zelf achteraan.
    In ieder geval hoef je niet meer alles zelf te wassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat lastig is dat toch. Bij ons moet iedere sok gelabelt worden en dan gaat er soms TOCH nog iets mis. Wordt jouw vader gewassen / gedouched daar? Dan kunnen ze nl daarna meteen alles in de waszak stoppen. Of hoe doen ze dat dan? En wat doen ze met ongelukjes-was? Die blijft toch niet de hele week in zo een zak zitten???!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat zul je toch blijven moeten doen, zo alles controleren en dat is maar goed ook, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat zijn van die kleine dingen ... Die nou nét niet nodig zouden moeten zijn!
    Fijn dat je de mogelijkheid hebt om toch een oogje in het zeil te blijven houden.
    Schoon en fris is zo belangrijk ;-) Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik werk zelf ook op een psychogeriatrische afdeling en herken heel veel van je blog. De was.... een groot punt.... kwijt, verwassen etc. Mijn ervaring is dat het bijna altijd terecht komt, maar ik adviseer wel altijd veel kleding aan te schaffen want eigenlijk gaat alles elke dag in de was

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge