zaterdag 8 februari 2014

even terug

Afgelopen dinsdag berichtte ik dat pap pas laat in de ochtend (het was kwart over elf) uit bed werd getild. Let wel: dit was geen kritiek maar een waarneming mijnerzijds. Trouwens, niet iedereen wil graag vroeg gewassen en aangekleed in de woonkamer zitten, sommigen zijn notoire langslapers. Heerlijk toch dat dat ook mag! Pap is dat toevallig niet, nooit geweest ook. 
De volgende dag hoorde ik dat er al vanaf die maandag een vervelend virus rondwaarde op de afdeling: niet alleen bewoners maar ook personeel waren geveld door diarree en/of overgeven. Het is dus precies zoals D. in zijn/haar reactie schrijft: alles gaat goed en volgens plan op een afdeling mits er geen vervelende dingen gebeuren, en een buikgriepvirus is toch echt verschrikkelijk. Verzorgenden doen altijd wat ze kunnen, ze roeien met de riemen die zij hebben en in zulke situaties al helemaal! Ik ben het niet altijd eens met wat ik zie of hoor in het (t)huis, maar ik geloof zeer zeker dat degenen die in de ouderenzorg werken dit doen met veel liefde! Ik neem in ieder geval mijn petje af voor hen en zou ab-so-luut niet met hen willen ruilen.
Even terug naar dat buikvirus. Ja, ook pap was geveld. Ik werd gebeld hierover en heb gelijk gezegd dat ik even een aantal dagen bezoek zou overslaan. Ik heb het niet zo op overgevende medemensen zal ik maar zeggen .....
Vrijdag was pap gelukkig weer opgeknapt. Hij zat in zijn stoel in de woonkamer, net als een aantal - maar nog lang niet alle - medebewoners. We zijn de huiskamer niet uitgeweest, dat werd ook afgeraden om verdere besmetting proberen te voorkomen.  Ik had ook geen behoefte om te gaan wandelen trouwens. Ik wil echt niet weten hoe het ergens uitziet of ruikt als velen ziek zijn ..... zie mijn eerdere opmerking over overgevende medemensen  :-) Maar als degenen die over budgetten in de gezondheidszorg gaan nu eens op een afdeling gaan kijken waar zo'n virus  rondwaart ......

6 opmerkingen:

  1. Gelukkig knapt je pa weer op. Het is zeker veel extra werk voor de verzorging als er veel zieken zijn. En de personen die over de budgetten gaan? Ik vraag mij af of die ooit wel eens een werkvloer gezien hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zou goed zijn als de "managers/bobo's" eens een maand zouden meelopen op de werkvloer. Konden zij eens ervaren hoe zwaar het werk in de zorg is.
    Liedewiet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar als de bobo's komen, met welke bril kijken ze dan? Mijn ervaring is dat ze met een heel andere bril kijken dan de bewoners, de verzorgenden of de familie/vrienden. Zij lijken in veel gevallen alleen maar te zien hoeveel tijd = geld er besteed wordt. En dan krijg je opmerkingen zoals 'waarom veegt u elke keer die kwijlmond af, het heeft toch geen nut, ze kwijlen gewoon verder.
    JBR

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zou een heel goed idee zijn Inge...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Daar hebben ze geen tijd voor. Ze zitten met hun 'vrinden' in een 5-sterren restaurant. Aan de champagne en kaviaar... Nou zal ik wel overdrijven (hoop ik) maar toch...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. .... dan worden die ook ziek en dan kun je naar de budgetten fluiten.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge