dinsdag 15 april 2014

bewindvoering

Sinds ruim een jaar zijn mijn jongste broer en ik bewindvoerder (en mentor) van pap. Een keer per jaar moeten we verantwoording afleggen aan de kantonrechter voor wat betreft het beheer van pap's financiën en bezit. Doordat pap in een (t)huis woont is het niet meer zo gecompliceerd om een en ander op papier te krijgen. Het is eigenlijk gewoon een kwestie van even goed ervoor te gaan zitten met alle bonnetjes, rekeningen, afschriften en lekkere koffie binnen handbereik. Er waren afgelopen jaar (we moesten verantwoording afleggen van 1 april tot eind 2013) geen uitgaven (meer) voor eten/drinken, geen telefoonkosten, geen abonnementen voor krant of tijdschrift, weinig uitgaven voor kleding - zo hebben we bijvoorbeeld geen nieuwe schoenen of (winter)jas hoeven kopen - etcetera. Helaas zijn er wel nog kosten in verband met het huis dat nu al meer dan een jaar te koop staat :-( zoals verzekeringen, belasting, gas- en electriciteitskosten. Ook moet pap een behoorlijk hoge eigen bijdrage voor het (t)huis betalen. Het is niet anders, helaas.
Maar na ruim een uur was de klus geklaard. De formulieren zijn ingevuld en opgestuurd. Ben blij dat dit weer van tafel is ...

10 opmerkingen:

  1. Even een tip: vaak is het voordeliger om het huis aan te houden tot overlijden. Als het huis wordt verkocht en uw vader komt met veel eigen geld te zitten schiet de eigen bijdrage heel veel omhoog.. Misschien handig om dit eerst even uit te zoeken. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het huis verkopen kan wel. De eigen bijdrage is te omzeilen of te verminderen door schenkingen aan de kinderen te doen.

      Verwijderen
  2. Ik kan me voorstellen dat je altijd weer blij bent als deze klus weer geklaard is. Maar toch fijn dat jullie dit zo samen op kunnen pakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan me goed indenken dat je weer blij bent als het weer klaar is . Ook hier hebben we al ruim twee jaar een huis van onze overleden ouders te koop staan .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een papierwerk zeg. Ben je al druk met zorgen, krijg je dat er ook nog bij. Ik snap wel dat er wat toezicht moet zijn, maar toch voor sommige mensen ook wel een hele opgaaf denk ik dan. Fijn dat jullie er een gezellig koffie-uitje van maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat jullie het samen oplossen. Ach als je de zaakjes goed bij houdt moet dat ook snel te doen zijn. Jammer van de woning die nog niet is verkocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is altijd even een rompslomp. Fijn dat het met een uurtje bekeken was!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat gedoe met paperassen altijd...Vreselijk. Als je de boekhouding goed op orde hebt scheelt het in elk geval een hoop - een uurtje is nog te overzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn ouders hadden geen eigen huis, dat scheelt natuurlijk veel rompslomp.
    Alle andere zaken werden door mijn man gedaan, maar net als je zegt: er hoeft op den duur steeds minder te worden geregeld.
    Fijn dat je broer en jij dit samen kunnen doen.
    En wat die tip over het verkopen van het huis betreft: dat kan ik me voorstellen, ja. Dat zou ik inderdaad eerst eens nakijken als ik jullie was.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die papierwinkel: je staat er niet eens altijd bij stil maar toch altijd fijn als het de deur uit is.
    Zo gaat dat hier met de administratie van het pgb en wat al niet meer ;-) Fijne avond Inge!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge