donderdag 11 september 2014

hai pap

"Ha die pap!"
En pap antwoordt mijn begroeting met "Inge!" Hij weet nog altijd/toevallig/op goed geluk (*) wie ik ben. Dat doet goed.
We zitten aan tafel, twee medebewoners schuiven aan. Om iets van een gesprek op gang te brengen vraag ik of iemand aan tafel weet wie morgen jarig is. Eén tafeldame kijkt me vreemd aan, de andere trekt haar schouders op en zegt dat ze zometeen naar haar moeder gaat, en pap zegt: "weet ik niet". Ik zeg dus maar dat hij morgen het feestvarken is, en vraag of hij misschien weet hoe oud hij wordt. En, ongelooflijk maar maar, hij kijkt me aan en zegt: "12.9.29". Ja hoor, bijna de spijker op z'n kop: 12 september, jaargang '29. Hij weet niet hoe oud hij wordt maar wel zijn dag van geboorte.  Op de dag dat Limburg 70 jaar geleden werd bevrijd wordt pap 85. Morgen, als pap geniet, maak ik foto's. 

(*) doorstrepen wat niet van toepassing is

19 opmerkingen:

  1. Ik krijg er kippenvel van. Zoo een mooi moment! Fijne dag vandaag. En gefeliciteerd natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met de verjaardag van je vader, Inge! Hoop dat het gezellig wordt, vanmiddag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed zeg. Ik wens jullie een heerlijke dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met je vader. Hij scheelt 74 jaar met mijn dochter... Hoop dat jullie een mooie dag hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ZESenzeventig ja. Ik ben ook niet altijd even helder meer :-)

      Verwijderen
  5. Van harte gefeliciteerd met je vader! Een hele fijne dag gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel hartelijk gefeliciteerd :-) Ik hoop dat jullie een fijne dag zullen hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Van harte gefeliciteerd met je jarige pap, Inge. Dikke kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Inge en "Pap", heel erg gefeliciteerd met deze verjaardag en de bijzondere begroeting !
    Als jij steeds op dezelfde manier groet, zal je vader het "herkennen"

    Ik heb een meneer op de afdeling met geheugenproblemen, ik zeg altijd op dezelfde toon: Goedemorgen, Emma hier!
    Waarop hij roept: Ha ! Emma, mijn koningin !

    Hij herkent het en plakt er een label bij, een geheugensteuntje.

    Ik hoop dat jullie een fijne verjaring hebben gehad en ben benieuwd naar het verhaal

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig dat hij de datum zo kon zeggen. In ieder geval, van harte gefeliciteerd!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat fijn dat hij je nog steeds herkent. Nog gefeliciteerd met je vader. Ik hoop dat het een fijne dag was.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nog gefeliciteerd met je vader Inge. Ik hoop dat het een mooie dag was. Toch leuk dat hij je naam noemt - of dat nu 'per ongeluk' is of niet, deep down zit je toch nog ergens in hem.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gefeliciteerd met je vader, ik hoop dat jullie een fijne dag hebben gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Te laat, maar uiteraard alsnog van harte! Zitten hier midden in de bevrijdings- en herdenkingsweek, dus zie 70 jaar doe mij me realiseren dat je vader gewoon heel bewust de oorlog heeft meegemaakt. Vertelde hij er ooit over?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een paar dagen te laat, maar toch nog van harte gefeliciteerd met je vader!

    groet Chrissie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag Inge,
    Pap weet wie je bent, pap kent je naam. Er is geen sterkere fit als die van vader dochter.
    Hij kan het niet meer zeggen hij mist de cognitie maar kijken en voelen van binnen blijft.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge