zaterdag 25 juli 2015

over te weinig bewegen

Op nu.nl las ik vandaag dit bericht:

"Bewoners van verpleeghuizen bewegen minder dan gedacht"


Oudere bewoners van verpleeghuizen bewegen erg weinig. Overdag zouden zij vooral slapen, in hun stoel zitten of televisie kijken.

Tot die conclusie kwamen onderzoekers van de Universiteit Maastricht, schrijft Trouw zaterdag.
Voor het onderzoek is gekeken naar 723 ouderen in zeven Zuid-Limburgse verpleeghuizen. Bewoners van gemiddeld 83 jaar of ouder liggen of zitten bijne 90 procent van de tijd.
Taken die de ouderen zouden kunnen uitvoeren, zoals het dekken van een tafel of het helpen bij het klaarmaken van het eten, lijken hooguit goed voor 1 tot 2 procent van de daginvulling.
"Uit het onderzoek weten we dat 61 procent van de dementerende bewoners nog mobiel is, tegenover 27 procent van de bewoners met lichamelijke klachten. Maar die mobiliteit wordt niet benut", aldus Jan Hamers, hoogleraar ouderenzorg in Maastricht.
De resultaten zijn volgens de onderzoekers representatief voor heel Nederland.


5 opmerkingen:

  1. Er wordt niet meer in mogelijkheden maar in onmogelijkheden gedacht. Het is veel "makkelijker" lees minder arbeidsintensief, om je medemens in een stoel of op bed te laten liggen ... #erg Fijn weekend! Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ik zelf zie is dat men wel degelijk bezig is om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Wel is daarbij samenwerken met familie en vrijwilligers een must. Ik weet dat ik hiermee bij velen een gevoelige snaar raak. Maar we kunnen niet zonder elkaar. Gelukkig zie ik als miMakker toch steeds vaker dat mensen weer heerlijk rondwandelen, al is het dan binnen. En steeds vaker worden vrijwilligers ingezet om samen met een bewoner naar buiten te gaan of op een duo-fiets te gaan fietsen. Echt er is een ontwikkeling gaande! Een vrolijek groet, Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen Inge, goed bezig.
    complimenten fijne dag verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke blogje! ik zag u via andere blogster, zo vindt je mekaar, gezellig om hier te lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens mij hadden ze hier geen onderzoek voor hoeven uit te voeren. Dit probleem wordt al jaren gesignaleerd..helaas

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge