vrijdag 24 juli 2015

zomerzotheid

Zomaar twee dagen achter elkaar een blogbericht ... hoeveel gekker kan het worden. En dat allemaal dankzij mijn goede blogvriend (klik -->) Frans die weer op televisie was bij EenVandaag Gezondheid. Dit is de link naar het programma. Het gaat over Dementie en erfelijkheid: wil je weten of je de erfelijke variant hebt van deze vreselijke ziekte terwijl er nog geen genezing mogelijk is?

Op dezelfde blog van Frans kwam ik een  andere blog over dementie tegen met een mooi gedicht van de blogschrijfster Monika Eberhart:

Wanneer

Wanneer ik ga dwalen,
Laat me dan gaan
Dwing me niet te zitten,
Laat me lopen en staan.

Wanneer ik vraag om mam,
Zeg me niet dat ze dood is
Houd me vast, reik me de hand,
En vraag me naar haar naam.

Wanneer ik boos ben,
Wil ik geen dipiperon of haldol
Luister naar me, hoor mijn stem,
Neem de tijd, doe me eens een lol.

Wanneer ik niet meer eten wil,
Is dat niet omdat ik geen honger heb
Ik ben vergeten hoe het moet,
Help me herinneren, laat zien hoe jij dat doet.

Wanneer ik niet wil dat je me helpt,
Met wassen en kleden
Is dat niet omdat ik vies wil zijn,
Maar, omdat ik je aanbod ben vergeten.

Wanneer jij steeds herhaalt wat je gaat doen,
Me waarschuwt wat er gaat gebeuren
Zonder over mijn weerstand te zeuren,
Krijg je strakt misschien wel een zoen!

Wanneer jij je inleeft in mij,
Met geduld uitzoekt wat ik bedoel
Wie weet kom je er dan achter,
Hoe ik me echt voel.

Ik heb een ziekte, zoals je weet,
Alzheimer schijnt het te heten
Nu weet ik dat nog,
Morgen ben ik het alweer vergeten.

M.C. Eberhart



En zo is het! De blog van Monika (Dementie Vandaag) staat ook links in het rijtje met blogs over Alzheimer.




4 opmerkingen:

  1. Moeilijk, ik weet niet of ik het weten wil, die erfelijke component...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gedicht kon wel door mijn pa geschreven zijn, zo echt 'hem', slik...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gedicht en de uitzending toevallig gezien.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge