maandag 21 september 2015

21 september - Wereld Alzheimer Dag

Vandaag is Wereld Alzheimer Dag. In de media wordt stil gestaan bij de sluipmoordenaar die Alzheimer heet. Een hartstikke goed en leuk initiatief vind ik persoonlijk de sokkenactie: koop een paar Alzheimersokken en steun hiermee Alzheimer Nederland, zie http://www.smart-socks.nl/ voor meer informatie. 


Alzheimer Nederland:
Als je de ziekte van Alzheimer krijgt gaan langzamerhand meer en meer dingen mis. Je vergeet bijvoorbeeld je sleutels, je laat het gas aan staan, je trekt verkeerde sokken aan... Als symbool voor het gevecht tegen de ziekte zijn op Wereld Alzheimer Dag (21 september) de Alzheimer Socks gelanceerd.
De Alzheimer Socks zijn uniek en symboliseren verwarring, met links en rechts een verschillend ontwerp.De ene sok is vormgegeven door Frans Molenaar, die zelf aan alzheimer leed. De andere door Mart Visser. Het idee van de Alzheimer Socks komt van een aantal professionals uit het bedrijfsleven, die daartoe werden uitgedaagd door het VUmc Alzheimercentrum in Amsterdam. Ze zijn vervolgens hun eigen stichting gestart en hebben het initiatief met enorm veel vrijwillige inzet samen met Alzheimer Nederland en het VUmc Alzheimercentrum uitgewerkt.
Persoonlijke bijdrage
"Door de sokken te kopen draagt u bij aan onderzoek naar alzheimer", vertelt Murk Westerterp van de stichting Alzheimer Socks. "Bovendien laat u zien dat u zich het probleem van de ziekte - letterlijk - aantrekt. Het is een persoonlijke, actieve bijdrage aan een oplossing. De vraag waarom u deze opvallende sokken draagt is bovendien onvermijdelijk. Dat u persoonlijk meehelpt aan het oplossen van de ziekte van Alzheimer is dan een sterk verhaal. We hopen dan ook dat de sokken een trend gaan worden en heel veel mensen een paar gaan kopen én dragen!"
Waar te koop?
De Alzheimer Socks zijn vanaf 21 september gedurende ongeveer twee weken te koop bij Albert Heijn,V&D, C&A www.debijenkorf.nl en ook daarna nog op www.alzheimersocks.nl, zo lang de voorraad strekt. Een paar Alzheimer Socks kost € 6,99. Twee paar kosten slechts € 9,99 (en daarmee heeft u dan ook weer twee paar dezelfde sokken). De winst komt volledig ten goede aan wetenschappelijk onderzoek in het VUmc Alzheimercentrum.

15 opmerkingen:

  1. Heel goed dat er bij stil wordt gestaan. Het is een sluipende ziekte die erg veel impact heeft. Mijn vader heeft ook Alzheimer, al is het nog in het beginstadium. Best wel moeilijk omdat mijn moeder van hem afhankelijk is.

    Ik schrijf erover op mijn andere blog: http://bezigebij58.blogspot.nl/

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sterkte Frederique! Ik zal je blog in het rijtje erbij zetten.

      Verwijderen
  2. Hey Inge,
    Ik ga je bericht delen want dit een gaaf initiatief!
    Emma x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi initiatief zeg, de middelste loopt stage bij v&d neemt voor mij gelijk een paar mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een bijzonder initiatief! Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige actie en op de een of andere manier zie ik wel aan die sokken te komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bijzonder initiatief. Ik zet het op Facebook.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge