zondag 31 juli 2016

nieuwe blog

Ik zag vandaag --> een nieuwe blog <-- (klik) over een (te) jong dementerende, geschreven door haar dochter. De blog heet 'jong dementerend, een blog ontstaan uit eigen ervaring', en dit dekt de lading volledig. De moeite van het bezoeken en lezen meer dan waard!

Inmiddels is mijn blog alweer bijna zes jaar oud. Op 21 augustus, morgen over drie weken, is het zes jaar geleden dat ik mijn eerste stukje schreef. Pap was toen tachtig, da's heel wat ouder dan de moeder uit bovenvermelde blog. Hij was toen ook al een aantal jaren in de greep van Alzheimer, maar gelukkig niet meer zo jong. Zelf word ik deze maand 55, ik hoop dat deze k*t ziekte mijn deur hard voorbij holt .....

Pap is intussen niet helemaal in zijn normale doen. Ik kreeg deze mail van een verpleegkundige van de afdeling waar hij woont:

Dhr is de sinds gisteren meer geagiteerd, schopt meer naar collega’s en slaat ook gericht.
De arts wilt hierdoor graag een plasje opvangen om te kijken of dhr geen urineweginfectie heeft.

Ik merkte het ook toen ik gisteren bij hem was. Op het eerste oog lijkt alles prima en is hij tevreden en zelfs vrolijk. Maar hij roept wel regelmatig (heel) hard. Wil alles hebben wat ik in mijn handen heb, is ongeduldig.  Pff, ik hoop dat het inderdaad (weer) een infectie is en dat dit dus een voorbijgaande fase is.


8 opmerkingen:

  1. Dat laatste hoop ik ook. Wat vreselijk voor die moeder en dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg hé zo jong vooral voor degene die er naast leven. Hopelijk wordt het weer rustig en is het een infectie al is dat natuurlijk ook niet alles. Fijne zondag nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad maar te hopen dat het een infectie is waardoor je vader wat uit z'n doen is, het zorg personeel zal echt wel wat gewend zijn maar het is toch vervelend als je dit te horen krijgt.
    Gelukkig had jij twee ouders en is er dus altijd de kans dat je niét deze vaak erfelijk ziekte hebt en naar je moeder aardt.
    Lijkt me verschrikkelijk als het je jong overkomt, ik ga lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Soms zijn er hele eenvoudige oplossingen voor naar gedrag (ik moet gelijk even aan mijn jongste denken... geen dementie, maar toch wil een extra boterham of een keertje eerder naar bed echt wel helpen tegen het schreeuwen :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg hé zo jong vooral voor degene die er naast leven. Hopelijk wordt het weer rustig en is het een infectie al is dat natuurlijk ook niet alles. Fijne zondag nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad, een mooi blog! En wat blijft het toch lastig om er achter te komen wat iemand dwars zit. In iedere geval goed dat er een check gedaan wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat die kutziekte je deur voorbij loopt en de mijne ook, dat hoop ik ook van harte. Naar weer van je vader. Hopelijk valt het mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is al een wat ouder logje, dus hoe is het nu met je vader?
    en wat een drama, zo jong dementie.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge