vrijdag 6 januari 2017

drie op een rij



 Ik begin dit jaar wel goed, al zeg ik het zelf, met drie dagen achter elkaar een - weliswaar kort, maar toch, beter iets dan niets - bericht.



Voor al degenen die de film 'Still Alice' nog niet hebben gezien (ik ook dus ...) en voor al degenen die 'm zo goed en indrukwekkend vonden dat ze 'm nog eens willen zien, hij is vanavond te zien op NPO 2 om 22.40. Waar gaat deze film (uit 2014) over?

Alice is bijna vijftig en leidt een druk leven als wetenschapper wanneer ze de diagnose vroege alzheimer krijgt. Haar leven verandert drastisch: ze verliest haar baan en de regie over haar eigen wereld. Haar plan om haar man en kinderen niet tot last te zijn en op tijd afscheid te nemen, verdwijnt uit haar geheugen. Alice blijft achter zonder haar herinneringen aan het verleden en zonder hoop voor de toekomst.
Ze leeft in een heden dat soms even mooi, maar meestal verwarrend en zelfs angstaanjagend is.

Julianne Moore ontving een Golden Globe en een Oscar voor haar rol in de verfilming van het boek Still Alice. bron


Ik heb 'm dus nog niet gezien, maar heb wel het boek gelezen. Het boek is geschreven door Lisa Genova in 2007. Ik las het in het Engels nadat Kris van de blog https://creatingmemories.blogspot.de/ erover schreef (Kris is een vrouw die dertien jaar geleden de diagnose 'vroege Alzheimer' kreeg) en later nog eens in het Nederlands toen ik er achter kwam dat het ook in Nederland was uitgegeven met als titel 'ik mis mezelf'. Ik schreef er bijna zes jaar geleden een stukje over op deze blog. 

8 opmerkingen:

  1. Ik heb het boek gelezen, maar de film is een beetje laat vanavond. Normaal zijn we dan al aan het uitzoomen. Bedankt voor de tip. Misschien kan ik hem nog zien via "uitzending gemist".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb zowel de film gezien als het boek lezen. Erg indrukwekkend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is me te laat en ik ben toch al niet zo'n filmkijker dus zal er niet van komen denk ik.
    Lijkt me ook géén opwekkende film als er veel dementie in de schoonfamilie zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De film is ontroerend en vooral confronterend, zeker voor mensen die te maken hebben met dementie. Maar ik vond het ook erg mooi gefilmd en geacteerd, maar het blijft een film. De werkelijkheid is toch rauwer. De foto van jou en je vader vind ik ronduit prachtig, al zie ik op de foto hoe de ziekte steeds meer grip op hem krijgt. En gelukkig heeft hij geen nadelige gevolgen gehad van de kerstbal. Het zegt wel iets over de nog steeds aanwezige ondernemendheid van je vader. En dat levert een glimlach op, een glimlach vanuit een warm gevoel voor mensen met dementie. Hoe ondanks alles hun eigenheid ergens diep van binnen blijft bestaan. Zie de mens, hij is niet alleen zijn ziekte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad erg laat maar mijn man neemt hem even op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben naar de film gekeken. Bedankt voor de tip. Mooie film, maar wat heb ik me verbaasd over/ geërgerd aan de man van deze vrouw. Omdat mijn moeder veel meer last had van A leek het mij mee te vallen, maar dit zal voor ieder anders zijn.
    Sterkte voor jou en de mensen die ook jouw blog lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Naar aanleiding van je filmtip gekeken. Bijzondere film. Heftig. Dank voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge